Steeds meer wordt het ouderen aangeraden om langer thuis te blijven wonen. De zorgsector heeft een harde klap gekregen door de coronacrisis, waardoor de focus van zorgverleners werd gelegd op het verzorgen van een grote groep zorgvragers.
De kwaliteit van de zorg nam af vanwege de druk die het zorgpersoneel ervaarde. Vooral de ouderenzorg is er hard op achteruit gegaan. Thuiszorg was niet meer mogelijk en ouderen moeten zich zelfstandig redden. Ze krijgen weinig tot geen extra zorg of ondersteuning meer, maar hebben dit wel hard nodig. Voor hulp bij alledaagse handelingen, kan een huishoudelijke hulp robot worden ingezet.
Waar komen deze innovatieve robots vandaan?
Aziatische landen maken al meerdere jaren gebruik van Artificial Intelligence om deze in te zetten voor activiteiten. Deze activiteiten verspreiden zich over verschillende sectoren, waaronder de horeca en de zorg.

In de horeca worden robots ingezet om gasten te verwelkomen, de menukaart uit te delen en ze vervolgens naar hun tafel te begeleiden. De voornaamste reden dat robots zijn ingezet, is om de taken van serveerders over te nemen.
Ook in de zorg worden tegenwoordig robots ingezet om de werkdruk die het personeel ervaart wat de verminderen. Ondersteunende taken worden overgenomen, zodat zorgverleners meer tijd hebben om zich te richten op de kwaliteit van zorg die wordt geleverd. De robots kunnen eten verplaatsen, was- en beddengoed naar de juiste locatie brengen en medicatie verzorgen.
De thuiszorg is veruit dé tak binnen de zorg die de meeste schade heeft overgehouden aan de pandemie. Door de kans op besmettingen, mocht de meerderheid van het zorgpersoneel niet op huisbezoek of hadden zij het simpelweg te druk met andere werkzaamheden om deze taak op zich te nemen. Ouderen en mensen die moeite hebben met alledaagse handelingen misten de zorg die zij nodig hadden.

Een huishoudelijke hulp robot kan deze taak overnemen en deze steun bieden.
Hiervoor kan je de huishoudelijke hulp robot inzetten!
In een thuissituatie kan een huishoudelijke hulp robot dezelfde functies uitvoeren als in een zorginstelling. Het verplaatsen van producten, aangeven van eten en drinken en herinneringen geven voor het innemen van medicatie zijn de voornaamste taken die aan de robot gedelegeerd kunnen worden. Daarnaast kunnen sommige specifieke robots de kamers schoonmaken en desinfecteren wanneer de bewoner hier niet meer toe in staat is.
Huishoudelijke hulp robots zijn uitgerust met een groot responsief scherm waarop opdrachten doorgegeven kunnen worden. De schermen zijn erg gebruiksvriendelijk en toegankelijk voor mensen die slechtziend zijn. Opdrachten hoeven niet uitsluitend via het scherm doorgegeven te worden, maar kunnen ook via spraakherkenning geregeld worden.
De toekomst van Artificial Intelligence
Robots in de maatschappij blijven doorontwikkelen en functies die zij uit kunnen voeren worden uitgebreid. Sectoren merken veel verbetering in de manier waarop er wordt geopereerd en deze positieve feedback kan gebruikt worden om de apparaten slimmer en beter te maken.

In de huidige tijd zijn de robots die op de markt beschikbaar zijn redelijk geavanceerd. Wat vaak mist, is het stukje empathie dat robots niet bezitten. Binnen horecagelegenheden en in de schoonmaak maakt dit niet veel uit, maar binnen de zorg is dit een probleem.
Zorgvragers geven altijd de voorkeur aan een menselijke zorgverlener, waardoor robots in deze sector waarschijnlijk altijd ter ondersteuning ingezet zullen worden. De toekomst heeft echter veel te bieden met alle innovaties en aanpassingen die mogelijk zijn.
0 reacties