Nasi Goreng betekent gewoon gebakken rijst met groenten. Het is snel en makkelijk klaar te maken en ook ideaal om in te vriezen. Je kunt het je zelf makkelijk maken door een pakje kant en klaar kruiden te gebruiken. Maar het lekkerste natuurlijk om een eigen kruidenmix te gebruiken.

De groenten die je in de nasi goreng kunt verwerken zijn o.a.:

  • winterpeen
  • prei
  • paksoi
  • diverse koolsoorten w.o. witte kool
  • paprika
  • (kastanje)champignons
  • andijvie
  • sperzieboontjes
  • maïs
  • taugé
  • bamboescheuten
  • doperwtjes

Je kunt in de nasi goreng gewoon je restjes groente van de vorige dag(en) verwerken en eventueel aanvullen met verse groente of een Aziatische zak met groentemix.

Nasi goreng vind ik ideaal om te maken als je meer eters verwacht. Je hebt in een handomdraai een flinke pan met rijst, vlees en groente op tafel gezet. En zitten er vegetarische eters tussen? Geen probleem, dan serveer je het gewoon zonder vlees of je geeft het er apart bij.

Lekker bij de nasi goreng zijn omeletreepjes, gebakken ei, kroepoek, schijfjes komkommer, gebakken uitje, chili- of satésaus.

Niet iedereen houdt van pittig. Eten er mensen mee die van pittig houden en eters die juist van mild houden? Serveer de sambal er dan apart bij. Kan iedereen naar smaak toevoegen 😉 

En zo maak je de nasi goreng:
  1. Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Tip: kook de rijst een dag van te voren of al eerder op de dag zelf. Het wokken gaat dan makkelijker.
  2. Snijd het vlees in kleine blokjes en marineer met de ketjapmarinade.
  3. Kluts 3 eieren.
  4. Doe wat olie in een koekenpan en bak op zacht vuur de omelet.
  5. Snijd deze vervolgens in reepjes en houd apart.
  6. Bak in een droge hete koekenpan de spek- of baconreepjes. Schep dit uit de pan en houd apart.
  7. In dezelfde pan wat (wok)olie verhitten en het vlees roerbakken.
  8. Doe vervolgens de uien, knoflook en de gember, komijn, koriander en kurkuma en bak dit op half hoog vuur mee.
  9. Na een klein minuutje het groentepakket of de verse groente toevoegen.
  10. Na een paar minuten de spek- of baconreepjes toevoegen.
  11. Roer twee rauwe eieren door het groentemengsel.
  12. Meng daarna de rijst door het groentemengsel.
  13. De pan van het vuur halen en de omeletreepjes er doorheen roeren.