Select Page

Goede voornemens volhouden

Goede voornemens volhouden

Met weer een nieuw jaar voor de boeg nemen talloze Nederlanders zich voor om te stoppen met roken, gezonder te gaan leven, meer tijd te besteden aan hun dierbaren enz. Maar de meeste mensen houden die goede voornemens niet lang vol. Wil jij tot de groep behoren die de voornemens in hun leven weten in te passen? Lees dan onze tips goede voornemens volhouden, hoe doe je dat? 

Hoeveel voornemens heb jij voor dit jaar gemaakt? Heb je een heel lijstje of beperk je jezelf tot één voornemen? Je kans op succes stijgt wanneer je jezelf tot slechts één goed voornemen beperkt. Eén nieuw voornemen zal je al veel energie kosten, laat staan als je voor meerdere goede voornemens gaat.

Wil je bijvoorbeeld afvallen, minder achter een beeldscherm zitten en meer tijd met je dierbaren doorbrengen, kies dan één voornemen uit wat voor jou op dit moment het belangrijkste is. En focus je daarop. De andere voornemens parkeer je tijdelijk totdat je één voornemen in je leven hebt ingebouwd.

Schrijf het op, bazuin het rond

Schrijf je goede voornemens op, dit vergroot je kans op succes. En bazuin het vooral ook rond in je omgeving. Dat werkt motiverend en bij tegenslag houd je het makkelijker vol, want je wil immers niet afgaan voor vrienden en familie.

‘brengt je dichter bij je doel’

Zet je goede voornemen elke dag opnieuw in je agenda. En neem je elke ochtend voor om die dag bijvoorbeeld minder geld te verspillen. Elke dag dat je dit volhoudt brengt je dichter bij je doel. Plus elke keer dat je het volhoudt geeft een goed gevoel, je hebt het die dag dan toch maar weer volgehouden. En als het een dag niet lukt dan is er geen man overboord, morgen is er weer een nieuwe dag.

Moeilijke momenten

Moeilijke momenten zullen ongetwijfeld op je pad komen. Wil je minder snoepen zul je net zien dat je een paar feestjes voor de boeg hebt. Je kunt je dan van te voren al voornemen om vooral water te drinken ipv allemaal glazen frisdrank of alcoholische drankjes naar binnen te gieten. En slechts één drankje te kiezen waar je dan ook echt van geniet, zonder het klakkeloos op te drinken. Hetzelfde geldt voor de hapjes. Kies bijvoorbeeld twee kleine hapjes of één wat groter hapje en houd het daarbij.

Meten is weten

Goede voornemens zijn niet altijd duidelijk. Vaak hoor je mensen zeggen ‘ïk wil meer tijd met mijn dierbaren doorbrengen’ of ‘ik wil gaan afvallen’. Het probleem met deze voornemens zijn dat het resultaat niet te meten is. En dat maakt het lastig om gemotiveerd te blijven.

‘dan kun je daar naar streven’

Wanneer je stelt dat je minimaal twee keer in de week bewust tijd wil vrijmaken voor je dierbaren of dat je doel is om tien kilo af te vallen dan kun je daar naar streven. Niets werkt zo motiverend als het weten dat je goed bezig bent!

 




About The Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën




Nieuwsbrief en schema’s

* indicates required


Nieuwsbrieven


Bekijk ons cursusaanbod

Pin It on Pinterest

Share This