Met weer een nieuw jaar voor de boeg nemen talloze Nederlanders zich voor om te stoppen met roken, gezonder te gaan leven, meer tijd te besteden aan hun dierbaren enz. Maar de meeste mensen houden die goede voornemens niet lang vol. Wat kun je doen om de goede voornemens dit jaar wel vol te houden?

Hoeveel goede voornemens heb jij voor dit jaar gemaakt? Heb je een heel lijstje of beperk je jezelf tot één doelstelling? Je kans op succes stijgt wanneer je jezelf tot slechts één goed streven beperkt. Eén nieuw voornemen zal je al veel energie kosten, laat staan als je voor meerdere veranderingen in je leven kiest.

Wil je bijvoorbeeld gezonder gaan eten, meer bewegen, minder achter een beeldscherm zitten en/of meer tijd met je dierbaren doorbrengen? Kies dan één voornemen uit wat voor jou op dit moment het belangrijkste is. En focus je daarop. De andere goede voornemens parkeer je tijdelijk totdat je de eerste doelstelling hebt bereikt.

Goede voornemens volhouden

Hoe zorg je ervoor dat je dit keer wel volhoudt? Als je doelstelling is om meer te gaan bewegen, hoe wil je dit gaan aanpakken? Je ambitie is meer bewegen. Maar alleen met dit streven zul je waarschijnlijk niet succesvol zijn.

Breng in kaart wanneer je te weinig beweegt. En op welke momenten je meer zou kunnen doen. Op je werk bijvoorbeeld de trap kiezen i.p.v. de lift. Tijdens de middagpauze een stukje lopen. Een halte eerder uitstappen als je met de bus of tram reist. Of kiezen voor de fiets.

Wanneer je thuis je dagelijkse bezigheden hebt, kun je het meer bewegen ook opnemen in je dagelijkse routine. Bijvoorbeeld door thuis dagelijks wat oefeningen te doen of door elke dag een stukje lopen. En door vaker de fiets te pakken i.p.v. de auto.

Je kunt ook kiezen voor een abonnement op de sportschool. Ik weet zelf uit eigen ervaring dat het lastig is om dit vol te houden. Ik heb nu gedurende bijna 2 jaar een abonnement. Het eerste jaar was uiteindelijk gewoon weggegooid geld. Pas toen ik met iemand samen naar de sportschool ging, kwam de regelmaat erin. Nu zit het dagelijks zwem- of sportuurtje zo in mijn dagelijkse routine ingebouwd, dat ik het mis, als het een keertje niet lukt.

Schrijf het op, vertel het anderen

Schrijf je goede voornemens op, dit vergroot je kans op succes. En vertel het vooral ook rond in je omgeving. Dat werkt motiverend en bij tegenslag houd je het makkelijker vol, want je wil immers niet afgaan voor je partner, vrienden en familie.

Zet je goede voornemen elke dag opnieuw in je agenda. En neem je elke ochtend voor om die dag bijvoorbeeld meer te bewegen door de fiets naar het wek te nemen.

Of als je minder geld wil verspillen, door bijvoorbeeld geen broodje meer te kopen op het station, maar een gezonde thuis te maken. Elke dag dat je dit volhoudt brengt je dichter bij je doel. Plus elke keer dat je het toch maar weer doet, geeft gewoon een lekker gevoel. Je hebt het die dag dan toch maar weer gedaan! En als het een dag niet lukt dan is er geen man overboord, morgen is er weer een nieuwe dag.
Wat veel mensen niet weten is dat je ook veel geld kan besparen op je internet en tv.

Moeilijke momenten

Moeilijke momenten bij goede voornemens zullen ongetwijfeld op je pad komen. Wil je minder snoepen zul je net zien dat je een paar feestjes voor de boeg hebt. Je kunt je dan van te voren al met jezelf afspreken om vooral water te drinken i.p.v. allemaal glazen frisdrank of alcoholische drankjes naar binnen te gieten. En slechts één drankje te kiezen waar je dan ook echt van geniet, zonder het klakkeloos op te drinken. Hetzelfde geldt voor de hapjes. Kies bijvoorbeeld twee kleine hapjes of één wat groter hapje en houd het daarbij.

Meten is weten

Goede voornemens zijn niet altijd duidelijk. Vaak hoor je mensen zeggen ‘ïk wil meer tijd met mijn dierbaren doorbrengen’ of ‘ik wil gaan afvallen’. Het probleem met deze voornemens zijn dat het resultaat niet te meten is. En dat maakt het lastig om gemotiveerd te blijven.

Wanneer je stelt dat je minimaal twee keer in de week bewust tijd wil vrijmaken voor je dierbaren of dat je doel is om tien kilo af te vallen dan kun je daar naar streven. Niets werkt zo motiverend als  weten dat je echt goed bezig bent!