Wist je dat je bami goreng heel makkelijk zelf kunt klaarmaken zonder pakjes uit de supermarkt te gebruiken? Het enige wat je ervoor nodig hebt zijn een aantal specerijen die je ook in andere gerechten kunt verwerken. 

Vaak worden er voor de Aziatische kruiden andere benamingen gebruikt. Zo is korianderzaad hetzelfde als ketoembar en komijnzaad is gelijk aan djinten. Dus check eerst je kruiden thuis voordat je naar de supermarkt, toko of Turkse groenteboer gaat om in te slaan.

Het is soms lastig inschatten hoeveel kruiden je van alles moet gebruiken, omdat smaak toch wel erg persoonlijk is. Begin daarom altijd met het minimale toe te voegen, je kunt naderhand altijd extra toevoegen. Als je liever verse rode pepers gebruikt, moet je ook blijven proeven. De pittigheid verschilt per peper dus ook hier blijft het belangrijk om te blijven proeven. 

Er staat in het recept 1 tot 2 theelepels. Begin met 1 lepeltje en kan er wat meer bij, doe er dan een halve theelepel bij. En kan het nog wel wat extra;s gebruiken volgens jouw smaak, voeg dan nog een halve theelepel toe.

Niet iedereen houdt van pittig. Eten er mensen mee die van pittig houden en eters die juist van mild houden? Serveer de sambal er dan apart bij. Kan iedereen naar smaak toevoegen 😉 

De groenten die je in de bami goreng kunt verwerken zijn o.a.:

  • winterpeen
  • prei
  • paksoi
  • diverse koolsoorten w.o. witte kool
  • taugé
  • paprika
  • (kastanje)champignons
  • andijvie
  • sperzieboontjes
  • maïs

Je kunt in de bami gewoon je restjes groente van de vorige dag(en) verwerken en eventueel aanvullen met verse groente of een Aziatische zak met groentemix.

Bami goreng vind ik ideaal om te maken als je meer eters verwacht. Je hebt in een handomdraai een flinke pan met bami, vlees en groente op tafel gezet. En zitten er vegetarische eters tussen? Geen probleem, dan serveer je het gewoon zonder vlees of je geeft het er apart bij.

Lekker bij de bami goreng zijn omeletreepjes, gebakken ei, kroepoek, schijfjes komkommer, gebakken uitje, chili- of satésaus.

En zo maak je de bami goreng

Marinade kip

  • Doe alle benodigdheden voor de marinade in een kom.
  • Snijd het kippenvlees in blokjes.
  • Laat het vlees minimaal een half uur tot 2 uur afgedekt in de koelkast marineren. 

Voorbereiding

  • Zet alles klaar wat je nodig hebt, zodat je niet hoeft te zoeken
  • Was en snijd de groente in stukjes, ringetjes etc of gebruik een zak Aziatische groentemix.
  • Maak of zet de garnering klaar zoals omeletreepjes, schijfjes komkommer, kroepoek etc.
  • Zet het water op voor de bami en voeg daar zout aan toe.

Bereiding kip, spek en groente

  • Verhit een wok.
  • Bak hierin zonder olie of boter de spek- of baconreepjes krokant.
  • Haal de spekreepjes uit de pan en voeg olie toe.
  • Bak hierin de kipblokjes.
  • Na een minuutje doe je de verse knoflook en de gesnipperde uien erbij. 
  • Na ca 2 minuutjes voeg je de kruiden en de rode peper of sambal toe, begin met een theelepel van alles. Later kun je na het proeven meer toevoegen. 
  • Meteen daarna gaat de gesneden groente erbij.
  • Voeg de gesneden groente toe.
  • Doe de (eier)mie in een pan gezouten kokend water en kook dit gaar volgens de gebruiksaanwijzing.
  • Blijf ondertussen geregeld door de groente roeren.
  • Haal ondertussen met een vork de mie los.
  • Giet de mie af en spoel even met koud water af om te voorkomen dat de bami gaat plakken.
  • Breek de 2 rauwe eieren en roer dit door de groenten.
  • Doe de spekjes bij het groentemengsel.

Serveren

  • Doe de afgespoelde bami bij het groentemengsel en roer dit er door heen.  
  • Breng de bami op smaak met een halve of hele eetlepel ketjap manis, de sambal en overige kruiden. Voeg eerst een halve theelepel toe, daarna kun je altijd nog extra toevoegen.
  • Desgewenst nog wat zout toevoegen. Dit is in principe niet nodig, maar smaken verschillen.
  • Zet op tafel met o.a. schijfjes komkommer, omeletreepjes, gebakken ei, kroepoek, chili- of pindasaus.