Select Page

Avondroutine om in de ochtend beter te starten

Avondroutine om in de ochtend beter te starten

Routines laten je huishouden op rolletjes lopen. Wanneer je een avondroutine hebt die bij jou en jouw huishouden past, zul je merken dat je ochtenden veel soepeler en minder stressvol verlopen. Een praktische avondroutine is gericht op je huishouden, de volgende ochtend en tijd voor jezelf. Maar hoe ontwikkel je een avondroutine die jouw leven makkelijker maakt?

5 gouden regels

Wanneer je een nieuwe avondroutine wil instellen zijn er 5 gouden regels. Wanneer je deze regels achterwege laat, is de kans op het mislukken van je avondroutine groot. Dit geldt overigens ook voor je ochtendroutine en andere gewoontes die je jezelf eigen wilt maken.

  • de nieuwe routine moet bij jou passen
  • noteer de nieuwe routine, anders vergeet je het
  • pak maximaal 3 zaken tegelijk aan, anders wordt het teveel
  • werk de avondroutine iedere avond in dezelfde volgorde af
  • volhouden
De nieuwe gewoonte moet bij jou passen

Een nieuwe avondroutine moet bij jou passen. Het moet jouw leven namelijk gemakkelijker maken. Het is daarom zinloos om een avondroutine van het internet te plukken of te kopiëren van je vriendin. Eerst ga je kijken wat je nu ’s avonds zoal doet en dat schrijf je op. Routines die je leven simpeler maken houd je natuurlijk in ere. Gewoontes die niets bijdragen zet je overboord.

Vervolgens ga je bekijken welke taken je ’s avonds kunt doen voor een vliegende start in de ochtend. Bijvoorbeeld tassen inpakken en kleding klaarleggen, de tafel dekken (spullen uit de koelkast laat je natuurlijk in de koelkast staan 😉 ), lunchtrommels vullen, agenda checken, schoon aanrecht, huis aan kant etc. en schrijf dat op je lijst. Dan bekijk je nog waar jijzelf ’s avonds het meeste behoefte aan hebt (bijvoorbeeld een bad nemen, boek lezen etc) om te genieten van een heerlijke nachtrust en dat zet je ook op de lijst. Goed voor jezelf zorgen is belangrijk!

Schrijf het op

Schrijf je nieuwe avondroutine op! Onderzoek heeft uitgewezen dat de kans groter is dat je de klusjes ook daadwerkelijk uitvoert wanneer je ze opschrijft. En je loopt niet de kans een taak te vergeten. Dat geeft namelijk de volgende ochtend alleen maar meer stress, omdat je er geestelijk al op bent ingesteld  dat je het ‘vergeten klusje’ wel gedaan hebt.

Pak niet teveel zaken tegelijk aan

De verleiding is natuurlijk groot om je nieuwe avondroutine meteen in zijn geheel uit te voeren. En waarschijnlijk lukt dat de eerste keren wel. Maar daarna gaat het onherroepelijk mis. Je hebt namelijk nog niet de snelheid en handigheid ontwikkelt om de routines gedachteloos uit te voeren. Pak hooguit 3 zaken aan en pas wanneer je die taken op de automatische piloot uitvoert, voeg je een nieuwe handeling toe.

Volhouden met de nieuwe avondroutine

Volhouden! Gaat het eens mis, niet opgeven. Wees lief voor jezelf. Gewoon opnieuw beginnen want de volhouder wint! Je hebt 4 tot 10 weken nodig om je een gewoonte eigen te maken. Succes!

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën




Nieuwsbrief en schema’s

* indicates required


Nieuwsbrieven


Bekijk ons cursusaanbod

Over Slim Huishouden

Pin It on Pinterest

Share This
X