Select Page

Huishouden op rolletjes, ook met weinig tijd

Huishouden op rolletjes, ook met weinig tijd

Voor veel vrouwen is het herkenbaar, ze hebben het gevoel tekort te schieten op huishoudelijk vlak. In sommige fases van je leven is een huishouden runnen eigenlijk net iets teveel gevraagd.  Je wordt opgeslokt door je werk, zit midden in de kleine kinderen, familieleden die ziek zijn en een beroep op je doen of je kunt zelf niet goed uit de weg. Redenen genoeg om het huishouden tijdelijk op een lager pitje te zetten. Maar met wat simpele tips kun je dan nog je huishouden op rolletjes laten lopen.

Het belangrijkste is dat je huis opgeruimd en fris oogt. En met wat simpele handelingen is dat gemakkelijk te doen. Het opgeruimd houden is zorgen dat de spullen weer terug op hun plek komen en dat gaat het snelst door na afloop alles meteen weg te ruimen. Als je thuiskomt is het veel handiger om je jas meteen op te hangen, je sleutels op te bergen op een vaste plek en je telefoon ook weer neer te leggen op een centrale plek.

Dit heeft 3 voordelen.

1 Je huis oogt opgeruimd, altijd prettig toch?

2 Als je de spullen meteen opbergt hoef je straks geen extra handeling te verrichten. Een jas over een stoel hangen, betekent dat je straks de jas weer op moet pakken en naar de gang moet lopen om de jas op te hangen.

3 Je kunt alles meteen terugvinden als je spullen op een vaste plek opbergt. Scheelt je ongetwijfeld een hoop zoekwerk naar sleutels etc.

Slim opbergen

Geef voorwerpen een logische opbergplek. Wanneer je boeken en tijdschriften op zolder zijn opgeborgen en je leest veel beneden in de woonkamer dan is de meest voor de hand liggende plaats dat boeken en tijdschriften in de woonkamer bij de leesplek worden opgeborgen.

Doe je dat niet (tenzij je super georganiseerd bent)dan is de kans heel groot dat de boeken en tijdschriften door je huis gaan zwerven. En rommel heeft helaas de neiging zich in snel tempo te vermenigvuldigen.

Ander voorbeeld voor een huishouden op rolletjes

Pennen zijn in een gemiddeld huishouden vaak zoek op het moment dat je ze nodig hebt. Waarom? Omdat we vaak geen vaste plek voor de pennen hebben. En/of het is te omslachtig om de pen op te ruimen doordat er meerdere handelingen nodig zijn.

Bijvoorbeeld een pennenbakje op een kastje wordt sneller gebruikt dan wanneer je de pennen in een laatje opbergt en dan ook nog eens in een apart pennendoosje. Je moet dan een laatje openen, het pennendoosje openen, de pen erin leggen, bakje sluiten en de la dichtdoen. Dat gaat het voor heel veel mensen niet worden. Dus nogmaals maak het je zo gemakkelijk mogelijk. Dat vergroot de kans dat spullen daadwerkelijk worden opgeruimd en kies voor een logische opbergplek, zodat die ook werkelijk gebruikt wordt.

App

We hebben sinds deze maand een app uitgebracht voor onze huishoudschema’s  en de dagelijkse routines. Als je momenteel het gevoel hebt dat je nergens meer aan toe komt, richt je dan op de routines om je huis opgeruimd en fris te houden. Het betere schoonmaakwerk komt dan later wel weer.

Het belangrijkste is dat spullen een vaste plekin huis hebben, het sanitair schoon is, de bedden geregeld worden verschoond, de was wordt bijgehouden etc. Laat huishoudschema’s even voor wat ze zijn en richt je voorlopig alleen op de dagelijkse klusjes en de wekelijkse routine.

Wanneer je onze app download kun je onder het kopje routines zien welke taken er nodig om je huis opgeruimd en fris te houden.




2 Comments

  1. jeanet meijer

    Hoi,

    Net heb ik de app gehad dat ik mijn mailadres kan doorgeven om een inlogcode aan te vragen. Je schrijft daarin dat ik een mailtje moet sturen. Helaas weet ik het mail

    Antwoord

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën

Ons eigen SlimDoekje




Download onze app

Nieuwsbrief en schema’s

* indicates required


Nieuwsbrieven


Bekijk ons cursusaanbod

Over Slim Huishouden

Pin It on Pinterest

Share This
X