Nederland ligt stil. Of toch niet? Nee, het leven gaat door, maar op een andere, ongekende en onbekende manier. De normale routine is verstoord en we moeten een nieuwe routine en een nieuwe structuur in onze dag vinden.

Kinderen gaan niet naar school, we doen aan “social distancing” en we werken van thuis. Dat laatste, hoe doen we dat succesvol? Hoe we productief blijven en tegelijkertijd iedereen tevreden houden lees je in deze blog.

Structuur

Voordat je thuis moest gaan werken, had je hoogstwaarschijnlijk je dagelijkse routine. Je wekker ging misschien om 7 uur af, je ging ontbijten, zette de kinderen aan het ontbijt. Vervolgens ging je douchen, de kinderen zich aankleden en je stapte met z’n allen op de fiets richting school. Kortom: routine.

Na school fietste jij door naar je werk en zo was je dag begonnen. Daar stopt het natuurlijk niet. Je hele dag werd ingevuld door structuur en routine: een vergadering om 10:00u, koffiepauze om 11:00u en misschien een meeting buiten de deur. Vergeet vooral je lunch niet. Uiteindelijk is om 17:00u jouw werkdag afgelopen.

Nu ben je thuis, je kinderen zijn thuis en misschien heb je een partner die ook thuiswerkt. Je hebt het gevoel dat je huis te klein is: je loopt elkaar in de weg en er is geen daadwerkelijk plan: het is chaos. Juist daarom is het zo belangrijk dat er structuur is.

Maak een plan

Hoe jij je dag invult, hangt natuurlijk af van jouw werk en wat je werkgever van je verwacht. Eén ding is zeker: als je een plan hebt, kun je deze gebruiken als richtlijn wat ervoor zorgt dat je productiever bent en dus meer gedaan krijgt. Dit heeft niet invloed op je werk, maar ook op je kinderen, thuis lesgeven en alle andere dingen die je thuis moet doen.

Zet je alarm. Dit hoeft niet op precies dezelfde tijd te zijn als voorheen, maar je hebt wel een “start” nodig. Schrijf op wanneer je gaat ontbijten, wanneer je gaat douchen, wanneer je de kinderen werk geeft of les geeft. Dit klinkt misschien overdreven, maar het helpt het hele gezin met productiviteit en op deze manier krijgt je dag weer structuur.

Hieronder zie je mijn schema. Ik werk overigens ook in de avonduren: dit heb ik aan moeten passen sinds de kinderen thuis zijn.

Je werkplek

Zodra je een routine hebt, en een structuur die je volgt, is het belangrijk dat je een vaste werkplek hebt. Idealiter is dit een kamer in je huis, weg van herrie en andere afleiding. Ik heb zelf ondervonden dat dit onmogelijk is met kinderen. Er wordt te vaak naar mama geroepen en op de deur geklopt.

Ik heb mijn werkplek in de huiskamer gemaakt: niet ideaal voor iedereen, maar je moet in dit geval roeien met de riemen die je hebt, en in mijn geval werkten deze riemen het beste. Wat voor jou werkt, werkt voor mij misschien niet. Er is dan ook niets mis met experimenteren: niemand weet hoe lang het gaat duren voordat we weer buitenshuis kunnen werken.

Probeer boven te werken, weg van de kinderen als deze aanwezig zijn. Levert dit alleen maar extra frustratie op, ga dan naar beneden. Op die manier ben je tot op zekere hoogte beschikbaar voor de kinderen én voor je werk.

Je werkplek inrichten

Als je een plaats hebt gevonden om te werken en een manier om zo productief mogelijk te werken, dan ga je denken aan je werkplek en hoe je deze inricht. Dit hangt wederom af van jouw omstandigheden: wat voor werkt je doet, wanneer en waar.

Bureau

Werk je met een computer, laptop of tablet dan zul je een bureau nodig hebben, of in ieder geval een tafel waar je aan kunt zitten. Een goede stoel is belangrijk om rugklachten te voorkomen. Mijn bureau staat bijvoorbeeld bij het raam. Op deze manier kan ik het raam open doen om  frisse lucht binnen te laten komen en ook zo af en toe naar buiten kijken.

Opgeruimd staat netjes

Zorg ervoor dat je genoeg opbergruimte hebt. Chaos op en rond je werkplek betekent vaak chaos in je hoofd. Het is geen overbodige luxe om te investeren in een klein ladeblok om zo meer rust te creëren. Ga dus opruimen en hou niet alleen je werkplek netjes, maar je hele huis.

Sfeer maken

Naast het netjes houden van je werkplek, moet je werkplek aangenaam zijn om te werken. Vrolijk de boel op met een leuke kamerplant en misschien een leuk kleed: dat maakt het toch wat warmer en gezelliger.

Gadgets

Heb je al heel lang die bluetooth koptelefoon op het oog? Of een robotstofzuiger die helpt met het schoonhouden van de vloer? Dan is nu het moment om deze aan te schaffen. Alles wat je helpt bij het thuiswerken is de moeite waard om in te investeren. Een draadloze koptelefoon helpt je tijdens teammeetings, terwijl een goede robotstofzuiger je tijd bespaart bij het huishouden.

Stofzuig je liever zelf in plaats van een robot dit te laten doen? Een steelstofzuiger is dan een goed alternatief: je vindt eerlijke reviews op de website van Paarshuis.

Verwachtingen

Nu je (naar omstandigheden) de meest ideale werkplek hebt, vraag je jezelf af wat de verwachtingen zijn. Niet alleen de verwachtingen van je werkgever, maar ook die van jezelf. Je werkt thuis, vaak met veel afleiding om je heen. Je werkt in een ongekende tijd van onzekerheid en dit veroorzaakt op zichzelf al stress.

Probeer de lat niet te hoog te leggen. Vraag niet teveel van jezelf en je omgeving. De meeste werkgevers hebben begrip voor de situatie: zij werken waarschijnlijk ook thuis. Zet je doelen niet te hoog, maar zet wel realistische doelen want motivatie is iets wat je nodig zult hebben.

Als je je gestelde doelen behaalt, voel je je bovendien goed en dat is het allerbelangrijkste in deze tijd: dat je je goed voelt. Het hebben van de juiste werkplek en omgeving helpt je daar zeker bij. Zorg goed voor jezelf, neem je pauzes en ga af en toe een frisse neus halen.

Conclusie

Hopelijk hebben mijn tips je geholpen. Geen enkele (werk)situatie is hetzelfde en jij moet doen wat het beste voor jou werkt. Wat voor mij werkt, hoeft voor jou niet te werken. Het allerbelangrijkste is het lekker in je vel zitten, terwijl je zo productief mogelijk bent. Werk ze!

Axl van Paarshuis