Sparen is leuk

Hoe leer je kinderen dat sparen leuk en belangrijk is? We hebben een spaarwijzer ontwikkeld om je daarbij te helpen.

 

De waarde van geld

Wanneer kinderen klein zijn kennen ze niet de waarde van geld. Ze hebben liever 10 centjes van € 0.20 dan een briefje van € 5,00.  Of liever 15 muntjes van € 0.10 cent dan één munt van € 2,00. Door kinderen met geld te laten omgaan leren ze hiervan de waarde kennen. Maar kennis om producten op hun waarde te schatten is ook nodig.

De waarde van producten

Onze kinderen wilden indertijd skateboards. De rekeningen werden geplunderd en op naar de speelgoedwinkel. Na een week lagen de skateboards in de berging. Ze hebben er sindsdien niet meer naar omgekeken. Kinderen leren de waarde van producten kennen door met geld om te gaan. Zij hebben niet de ervaring die wij hebben dus verwijt ze een aankoop niet. Wel kun je de aankoop naderhand evalueren. Zouden ze nu opnieuw de keuze maken om die skateboards te kopen?

De invloed van ouders

Bij het ene gezin is het onderwerp geld reden voor een slaande ruzie, bij een ander gezin is het een normaal onderwerp en er zijn gezinnen waar nooit gesproken wordt over geld. Ouders hebben invloed op de manier waarop kinderen met geld omgaan. Zoals wij tegen geld aankijken (voor een deel overgenomen van onze ouders), nemen onze kinderen straks zaken van ons over. Hechten de ouders aan sparen, dan zal een kind dat later ook vaak als normaal beschouwen. Leven de ouders echter bij de dag dan zullen kinderen sneller geneigd zijn om dat gedrag te kopiëren.

Zakgeld

Wanneer kinderen zakgeld krijgen leren ze om te gaan met geld. Soms moet een kind sparen van het zakgeld, kleine cadeautjes zelf kopen. Het is belangrijk dat kinderen in ieder geval een deel van het zakgeld vrij mogen uitgeven. Doen ze een aankoop waar na drie keer spelen niet meer wordt omgekeken, dan kunnen ze daarvan leren. Door zelfstandig beslissingen te mogen nemen leren kinderen spelenderwijs omgaan met de waarde van geld en de producten die ze daarvan kunnen kopen.

Bijverdienen

In de ene familie is het normaal dat kinderen geld krijgen voor een rapport, het passen op broertjes en zusjes, het verrichten van kleine huishoudelijke klusjes etc. Binnen andere gezinnen wordt het als vanzelfsprekend ervaren wanneer een kind zonder betaling meehelpt. Een en ander hangt af van de eigen normen en waarden, maar natuurlijk speelt ook de financiële situatie van het gezin een rol. Sommige ouders willen dat hun kinderen zich volledig op school concentreren, andere ouders vinden het prima wanneer pubers een bijbaantje hebben.

Het karakter van een kind

Elk kind gaat anders met geld om. Het ene kind pot het liefst alles op, terwijl een ander kind het zakgeld meteen spendeert. Sommige kinderen zijn al jong gefascineerd door geld en anderen vinden het helemaal niet belangrijk. Laat je kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelen en pas de financiële opvoeding aan ieder kind aan. Wilde de oudste bijvoorbeeld op vijfjarige leeftijd betalen in de supermarkt, het kan zijn dat de jongste het totaal niet interesseert. Houd rekening met de ontwikkeling en interesses van je kind(eren).

Indeling in leeftijdsgroepen

Kinderen in verschillende leeftijdsfasen gaan anders met geld om. Daarom hebben we de volgende indeling gemaakt:

  • 5 – 8 jaar
  • 8- 12 jaar
  • 12 – 15 jaar
  • 15 – 18 jaar

Per leeftijdsgroep geven we aan wat het gemiddelde zakgeld is en over welke financiële vaardigheden je kind zou moeten beschikken. In de volgende aflevering staat de groep 5 – 8 jarigen centraal. Wil je meepraten over dit onderwerp laat dan een berichtje achter.

Gerelateerde artikelen

Volg ons op

Print Friendly, PDF & Email