Omgaan met een laag energieniveau beperkt je in het dagelijks leven. En dat kan behoorlijk frustrerend en confronterend zijn. Je wil zo graag, maar het gaat niet altijd. Je zal soms afspraken af moeten zeggen, het huishouden loopt verre van op rolletjes en de leuke dingen in het leven skip je vaker wel dan niet. Gewoon omdat je er geen energie voor hebt. 

In de eerste plaats is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Gezond eten, lekker bewegen en voldoende slapen. Ik heb zelf last van een beperkte energievoorraad. Maar het is me wel opgevallen dat wanneer je gezond en gevarieerd eet, je meer beweegt en je rust pakt wanneer je lijf daarom vraagt, je wel beter in je vel zit. Ik heb nog steeds een laag energieniveau, maar ik merk wel dat het toch helpt wanneer je goed voor jezelf zorgt.

Gezond en gevarieerd eten

Voedsel is onze brandstof. En het maakt echt uit wat je binnenkrijgt. Een zak chips, een rol koekjes enz levert nu eenmaal minder voedingsstoffen op dan een bord met geroerbakte groente of een snee volkorenbrood. Met de eetmeter van het voedingscentrum kun je gedurende een tijdje bijhouden wat je precies binnenkrijgt. En op z’n tijd een frietje of een pizza kan echt geen kwaad, zolang het maar met mate is. En probeer voldoende water te drinken.

Lekker bewegen

Probeer als het enigszins kan om regelmatig te bewegen. En dat hoeft echt niet in de sportschool te zijn. Een half uurtje buiten wandelen valt ook onder bewegen. Zelf zwem ik twee keer per week in warm water. En sinds ik dat doe merk ik wel dat ik beter in m’n vel zit. Ik heb nog steeds last van prikkels en een laag energieniveau. Maar ik voel me wel beter.

Er zijn enkele sportscholen die speciale uurtjes hebben voor mensen die snel overprikkeld zijn. Er komt steeds meer oog voor deze problematiek en het is fijn dat er sportscholen zijn die hier op inspringen. De muziek staat bijvoorbeeld uit en soms wordt er in kleine groepjes les gegeven.

Voldoende nachtrust

Iedereen die snel overprikkeld raakt kent het gevoel. Je bent doodmoe, je ligt op bed, maar je kunt simpelweg niet in slaap komen. Want je hoofd zit nog vol met alle indrukken van de dag en dat moet eerst verwerkt worden. Het kan schelen wanneer je overdag voldoende rustpauzes inlast. En vooral ook proberen om niet over je grenzen te gaan.

Maar uit eigen ervaring weet ik dat dit erg moeilijk is. Want je hebt het niet altijd zelf in de hand. Er kan iets gebeuren in je omgeving en dat hoeft maar iets heel kleins te zijn, waardoor jij van slag bent. Met als gevolg dat je straks ligt te woelen in bed. En je de volgende dag al met een achterstand begint, doordat je niet genoeg slaap hebt gekregen.

Inzicht krijgen in de manier hoe je de dagen invult

Het heeft mij erg geholpen om gedurende een aantal weken precies bij te houden wat ik deed en hoe ik me na afloop voelde. Vooral het aangeven van een cijfer voor de vermoeidheid was lastig. Maar gaandeweg kreeg ik wel steeds meer inzicht in mijn activiteiten en de moeheid welke ik daarna voelde.

Het was best heel intensief om elke keer de lijst in te vullen, maar het heeft me wel verder geholpen. Ik weet nu wat mijn belastbaarheid is, waardoor ik veel minder over mijn grenzen ga.

Als er in de agenda een tweetal activiteiten staan, weet ik nu dus dat ik die dag niet moet gaan koken. Want dan ga ik over mijn grenzen. Dus wordt het menu aangepast door een keer uit de vriezer te koken of een ander gezinslid gaat de keuken in.

Ergotherapeut of de huisarts

De lijsten om je activiteiten bij te houden kun je hier downloaden. De tijd is in kwartiertjes ingedeeld. Heb je bijvoorbeeld een activiteit die drie kwartier duurt, dan hoef je maar één keer een cijfer te geven voor hoe je je na afloop van de activiteit voelt.

Je kunt dit overigens ook samen met een ergotherapeut bespreken. Zij kan je helpen bij het analyseren van de lijsten om te zien waar de grens van jouw belastbaarheid ligt. Zodat je in de toekomst je energie beter kunt verdelen en je minder gauw over je grenzen gaat.

Heb je geen recht op vergoeding van therapie dan kun je ook een afspraak met de huisarts maken.