Last van de zomertijd?

Last van de zomertijd? In het laatste weekend van maart begint elk jaar de zomertijd of (de Vlaamse benaming) het zomeruur. Met de zomertijd gaat de klok een uur vooruit en dat betekent dat het ’s avonds een uur langer licht blijft. 

De zomertijd is indertijd ingevoerd omdat we er energie mee zouden besparen. Doordat het ’s avonds een uur langer licht blijven hoeven de lampen pas later aan. Maar of  deze maatregel werkelijk geld of energie bespaart is onzeker.

Een uur vooruit of achteruit?

Twijfel je of de klok voor- of achteruit gezet moet worden? Dan is een handig ezelsbruggetje dat in het voorjaar de klok een uur vooruit gezet wordt. En in het najaar de klok een uur terug gezet wordt.

Biologische klok

De overgang van wintertijd naar zomertijd is plotseling. De dagen worden geleidelijk vanaf 21 december een minuutje of wat per dag langer dus onze biologische klok krijgt ruimschoots de tijd om daar in mee te gaan. Maar in één klap een uur vooruit daar heeft onze biologische klok over het algemeen meer moeite mee.

Nu verschilt dit per persoon. Over het algemeen hebben avondmensen meer moeite om zich aan de zomertijd aan te passen dan ochtendmensen. Maar dit is geen vast gegeven 😉 Ochtendmensen kunnen er ook last van hebben en bij avondmensen kan de overgang naar de zomertijd juist weer heel soepel verlopen.

Wat kun je doen?

Onze biologische klok regelt ons slaap- en waakritme. Door de klok een uur te verschuiven is ook onze biologische klok ontregelt. Met onderstaande tips kun je er beter mee overweg en loop je niet gedurende een week of zelfs langer achter de feiten aan te hobbelen.

In de ochtend:
  • Zodra je wakker bent meteen je bed uit (jaja, dat is een lastige 😉 ) om de gordijnen te openen of ga slapen met de gordijnen al open.
  • Zorg voor frisse lucht, dus de ramen open of nog beter is om 10 minuutjes naar buiten te gaan.
Overdag:
  • Ga overdag geregeld naar buiten.
  • Pak de fiets, dans tijdens je huishoudelijke opruimrondje, bewegen is natuurlijk altijd goed, maar helpt je ook om snel gewend te raken aan het tijdsverschil.
  • Ga overdag sporten en vermijd het om na het avondeten te gaan sporten.
’s Avonds:
  • Vermijd ’s avonds felle lampen of beeldschermen.
  • Ga totdat je bent gewend aan het nieuwe ritme even niet ’s avonds sporten of verplaats dat naar overdag.
  • Steek bijvoorbeeld kaarsjes aan, zet zachte rustgevende muziek op.
  • Drink warme (chocolade)melk in plaats van koffie.