Kinderen mogen vanaf maandag 16 maart niet meer naar school. Heb je een ‘vitaal beroep’, dan is er gelukkig opvang beschikbaar. Maar anders moet je de kinderen thuis opvangen of zelf iets anders regelen. Kinderen thuis van school, hoe ga je hiermee om?

Voor grote en kleine mensen is structuur gewoon belangrijk. Dat we weten hoe een dag gaat lopen, wat er van ons wordt verwacht etc. In de vakantie is het lekker om langer in je pyama’s rond te blijven lopen.

Maar in dit geval weten we niet hoelang ‘deze vakantie’ gaat duren. Het kan met een paar weken zo zijn dat de maatregelen versoepeld worden. Maar houdt er ook rekening mee dat dit veel langer kan gaan duren.

Waarom is structuur belangrijk?

Wil je zelf nog productief blijven, omdat je bijvoorbeeld thuis werkt en je kinderen daarnaast zinvol bezighouden, breng dan een heldere structuur aan in de komende paar weken of voor misschien een langere periode.

Op scholen zijn er duidelijke regels en is er een vaste structuur. Omdat kinderen weten wat er gaat gebeuren als ze op school zijn, geeft dat een gevoel van veiligheid. Ze weten waar ze aan toe zijn, hoe de dag zal gaan verlopen. En dat geeft rust.

Maak van te voren een duidelijke planning. Over hoe laat jullie opstaan, ontbijten en aankleden, maar ook hoe de dag er verder uit gaat zien. Het is best wel verleidelijk om pas later op de dag te gaan aankleden. Maar je geeft de hersenen een seintje door je normale ochtendroutine te volgen. Jullie zijn klaar voor een nieuwe productieve dag 😉

Kinderen thuis van school, hoe maak je een duidelijke structuur?

Wat wil je met de kinderen gaan doen?  Het belangrijkste is om dit eerst te bepalen. Je kunt denken aan een verdeling tussen leer-, rust- en speelmomenten. Zeer jonge kinderen zullen meer behoefte hebben aan rust- en speeluurtjes.

Scholen zijn uiteraard ook overvallen door het nieuws dat zij de deuren moeten sluiten. Het zou kunnen dat de scholen al met de ouders en/of verzorgers hebben gecommuniceerd over het eventuele schoolwerk dat thuis gemaakt en geleerd kan worden. Of dat zij dat nog in de komende periode zullen gaan doen.

Voor kinderen die op de lagere school zitten kun je bijvoorbeeld samen lezen en/of extra voorlezen. Je kunt wat rekensommen bedenken of een dictee geven. Het hangt ook af van wat de school aangeeft en in welke groep je kind zit. In groep drie en vier leren ze vooral ook schrijven en het is goed om dat te blijven oefenen. Laat je kind bijvoorbeeld het boodschappenlijstje overschrijven of als het al wat verder is het lijstje zelf schrijven.

Je kunt als je de nodige voorzorgsmaatregelen treft ook naar buiten. Bijvoorbeeld naar het bos toe om daar een soort van biologieles te geven. Print bijvoorbeeld een aantal bomen en andere planten uit die in het bos voorkomen. En laat je kind op onderzoek uitgaan. 

Ook al zijn we de komende tijd vooral aan huis gekluisterd, toch kunnen we het gezellig maken. Knutselen, samen muziek maken of zingen, gezellig bordspelletjes doen, iets lekkers bakken voor bij de thee of samen koken.

Pubers en structuur

Pubers zijn weer een heel ander verhaal. Maar ook voor hen is een heldere structuur  nodig. Pubers vinden vaak andere zaken belangrijk dan ouders. Maar met een dosis humor en inlevingsvermogen kom je al een heel eind.

Wat belangrijk is is dat je puber het gevoel krijgt dat zij serieus genomen worden. Wat wij een heel goed boek vinden is het boek van Tischa Neve over de omgang met pubers. Pubers zijn leuk! Zeker als je ze begrijpt is een echte aanrader om bijvoorbeeld de komende weken te lezen, of later 😉

Als je met je puber een plan de campagne wil maken hoe de komende weken door te komen met o.a. het schoolwerk en vrije tijd hebben we hier een aantal tips.

  1. Zeg tegen je puber op een rustig moment dat jet het graag wilt hebben over de komende weken en wat de plannen van de puber zelf zijn.
  2. Als je het gesprek werkelijk begint, vraag dan eerst naar de mening van je puber. Dit is o zo belangrijk, want het is een teken dat je hun mening serieus neemt.
  3. Vat in het kort het antwoord van je kind samen en bespreek daarna hoe jij er over denkt. En licht jouw standpunt ook toe.
  4. Moedig je kind aan om samen een oplossing te vinden waar jullie je allemaal in kunnen vinden. Schrijf het op en overleg daarna de afspraken waarin jullie je allebei kunnen vinden.
  5. Vraag je puber of jij nog ergens mee kunt helpen? Is er iets wat je juist wel of niet moet doen en hoe je je kind eventueel kunt helpen herinneren aan de gemaakte afspraken. Dat is allemaal heel belangrijk bij pubers 😉
  6. Bespreek ook wat de gevolgen zijn als het de puber juist wel lukt. Dat is vaak een betere insteek dan wanneer het niet lukt. Maar ook daar kun je afspraken over maken.
  7. Schrijf de gemaakte afspraken op.
  8. Geef je kind complimenten wanneer het lukt om zich (in ieder geval gedeeltelijk) aan de afspraak te houden. Complimenten doen vaak wonderen i.p.v. een negatieve reactie.
  9. Evalueer over bijvoorbeeld een week hoe het gaat? Moet het plan bijgesteld worden?
  10. Blijf complimentjes geven. Mensen worden blij van positieve reacties en onze kinderen dus ook.

De middelbare scholen zullen naar alle waarschijnlijkheid met de leerlingen en wellicht ook de ouders communiceren over opdrachten die thuis gemaakt kunnen worden.

Houdt er rekening mee dat ook pubers kunnen zich niet heel lang concentreren op een taak. Wat goed kan helpen is een timer of kookwekkertje in te stellen en deze op vijfentwintig minuten te zetten. Daarna kan je kind zich even ontspannen, om daarna met frisse energie weer verder te gaan.

Een aantal tips

Voor scholen is deze sluiting natuurlijk ook nieuw. En we gaan ervan uit dat scholen met een oplossing komen, zodat het leren gewoon door kan gaan. Gelukkig is het in deze tijd ook niet zo ingewikkeld om via de internetverbinding contact te leggen met docenten en leerlingen.

Maar ondertussen kun je zelf ook aan de slag. Op Youtube kun je filmpjes vinden van docenten die online les geven.

Op de site van Travellingtheyoungones kun je lezen hoe je je als ouder kunt voorbereiden om gedurende een tijdje zelf thuis onderwijs te krijgen. De site is in eerste instantie bedoeld voor ouders die langere tijd in het buitenland zijn. Maar er staan ook handige tips in die je nu kunt gebruiken.

Op de site van Squla kun je terecht voor leerlingen van de basisschool. De site was de afgelopen dagen niet goed bereikbaar. Maar daar wordt met man en macht aan gewerkt en ze hopen dat binnen korte tijd iedereen weer gebruik kan maken van het platform.

De komende tijd

We zijn de afgelopen week en zeker de afgelopen dagen overspoeld met vragen van onze lezers hoe in het dagelijks leven om te gaan met het coronavirus. Daarom hebben we besloten een serie blogs te schrijven over dit onderwerp waarin we o.a. het zullen hebben over kinderen thuis van school, moet je wat extra doen in het huishouden, kun je nog je kinderen buiten laten spelen, fietsen etc.

Als je zelf nog tips hebt over kinderen thuis van school, laat dan hieronder een berichtje achter.

Volg in ieder geval de adviezen van het RIVM op en zoals premier Rutte al zei: bij alle onzekerheden die er zijn, is één ding volstrekt duidelijk: de opgave waar we voor staan is heel groot en we moeten dit echt met 17 miljoen mensen doen. Samen komen we deze moeilijke periode te boven.
Let een beetje op elkaar.