In mijn vorige blog kon je lezen wat zoal redenen kunnen zijn om een opruimcoach in te huren. Maar hoe werkt dat dan precies? Wat kun je verwachten van een opruimcoach in huis? Hier wat meer over mijn werkwijze.

Mensen kloppen bij mij voornamelijk aan voor het opruimen van hun spullen of voor het op orde brengen van hun administratie. Daarvoor kom ik altijd eerst bij je thuis voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dit duurt een uur.

Een kennismakingsgesprek

Ik vind het namelijk heel belangrijk dat we elkaar eerst gezien en gesproken hebben voordat we eventueel gaan samenwerken. Want het is (zoals je zal begrijpen) heel persoonlijk werk. Ik kom toch bij je thuis en we werken met jouw spullen. Daarom is het heel belangrijk dat we een klik samen hebben.

Het tweede doel van het kennismakingsgesprek is dat ik je huis kan zien. En dat jij mij je knelpunten, maar vooral ook je wensen kunt vertellen. Ik kan op basis daarvan je dan beter persoonlijke tips en advies geven. Ik merk dat veel mensen last hebben van schaamte en het moeilijk vinden om hun volle kamers te laten zien. Maar bedenk dan dat dit mijn werk is en ik niet snel ergens van opkijk hoor! Voor mij hoef je je niet te schamen, ik word er juist blij van om het met jou op te gaan ruimen zodat je weer kunt genieten van je huis. Want dat is het belangrijkste toch?

Na het gesprek beslissen we of we samen een opruimsessie inplannen of niet. Dat is dus niet verplicht.

Wat verder belangrijk is om te weten, is dat ik geheimhoudingsplicht heb. Dus alles wat ik zie of hoor, blijft geheim. Misschien zie je wel eens voor en na foto’s of recensies, maar dat is uiteraard alleen met goedkeuring van de klant. Wil je dat niet, dan gebeurt dat dus ook niet!

Aan de slag!

Bij de opruimsessie zelf gaan de handen uit de mouwen. Ik zorg voor de benodigde materialen. Realiseer je dat ik nooit beslis of iets weg gaat of niet. Dat doe jij alleen, dat kan ik ook helemaal niet doen, want het zijn jouw spullen! Wat ik wel doe, is je erbij helpen, zeker als je het moeilijk vindt om spullen weg te doen. Ik begeleid je daarin. En er gaat pas iets weg, als jij daar ook echt achter staat!

Verder leer ik je hoe je op moet ruimen, waar je moet beginnen, hoe je het aanpakt én heel belangrijk: hoe je het opgeruimd houdt.

Het is echt helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en wensen hoeveel uur we samen bezig zijn. Om echt meters te kunnen maken adviseer ik meestal een opruimsessie van 3 uur, dan kun je echt wat doen samen. Maar er zijn ook klanten waar ik meteen een halve dag kom, of juist korter omdat het lichamelijk moeilijk vol te houden is bijvoorbeeld. Allemaal aspecten die we in het kennismakingsgesprek met elkaar bespreken.

Hopelijk is het hele proces je zo iets duidelijker geworden!

Heb je nog vragen? Geen probleem, stel me ze vooral hieronder of via de chat. Op mijn website kun je alles ook nalezen.