Goed zorgen voor jezelf is belangrijk
Gepubliceerd op: 13 november 2022

Goed zorgen voor jezelf is belangrijk! Wie niet goed voor zichzelf zorgt, kan ook niet goed voor anderen zorgen. Het is gedurende het hele jaar belangrijk om gevarieerd en gezond te eten. En zeker in de herfst en winter is het extra goed om op te letten wat je binnenkrijgt.

Door te kiezen voor vooral gezonde producten voorkom je geen griep, corona of verkoudheidsklachten, maar je immuunsysteem is met een gevarieerde voeding uit de schijf van 5 wel beter in staat om de ziekmakers te verslaan. Met het griepseizoen voor de deur plus het coronavirus, is het zaak om goed op je gezondheid te letten.

Goed zorgen voor jezelf is belangrijk

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk. Dit doe je door :

  • Te zorgen voor een goede nachtrust.
  • Letten op wat je eet.
  • In beweging te blijven.
  • Tijd voor jezelf te nemen!

Voedingssupplementen

Daarnaast kun je ervoor kiezen om voedingssupplementen in te nemen. Voedingssupplementen kun je verkrijgen in de vorm van pillen, capsules, poeders, druppels of drankjes en ze zijn bedoeld  als aanvulling op je dagelijks eetmenu. Vitamine D, ijzer, quercetine zijn voorbeelden van voedingssupplementen die je kunt innemen.

IJzer

Het mineraal ijzer is belangrijk voor de vorming van hemaglobine. Hemaglobine is belangrijk voor het vervoeren van zuurstof in je lichaam en voor het afvoeren van koolstofdioxide. Wanneer je een tekort aan hemaglobine, hebt dan is er zeer waarschijnlijk sprake van bloedarmoede. Dat komt is de meeste gevallen door een ijzertekort.

Vrouwen en meisjes welke heftig menstrueren kunnen bijvoorbeeld een tekort aan ijzer hebben. Maar ook zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Je voelt je bij een tekort moe en lusteloos. Ook kun je je duizelig voelen, last hebben van rusteloze benen en je kunt bleek zien.

Door bloed te laten prikken via de huisarts kun je onderzoeken of je een ijzer tekort hebt. Naast vrouwen en meisjes is het ook voor vegetariërs, veganisten belangrijk om het ijzer in het lichaam in de gaten te houden. Sommige ijzerhoudende producten vind je namelijk alleen in dierlijke producten. Bij een tekort aan ijzer kun je dan extra ijzer slikken.

Vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor stevige botten en tanden. Ook je spieren en het immuunsysteem hebben baat bij vitamine D.

Vitamine D vind je in zonlicht. Ons lichaam kan met behulp van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. Ook vind je vitamine D terug in vette vis. In mindere mate vind je het ook in eieren en in vlees en het wordt vaak toegevoegd in margarines.

Vrouwen vanaf 50 jaar wordt geadviseerd om dagelijks 10mg vitamine D te slikken. Na de overgang krijgen vrouwen zwakkere botten en is vitamine D onmisbaar bij het behoud van stevige botten.

Ook mensen die weinig buiten komen, mensen met een getinte huidskleur, jonge kinderen en ouderen geldt het advies om vitamine D te slikken.

Quercetine

Quercetine is een voedingsstof die we vinden in groente en fruit. Quercetine vind je bijvoorbeeld in knoflook, dille, kappertjes en koriander.

Ons lichaam kan niet goed quercetine opnemen, zodat je veel groenten en fruit moet eten om een bepaalde hoeveelheid binnen te krijgen. Ook lost quercetine op in water, waardoor er bij het koken veel verloren gaat.

Visolie

Visolie is rijk aan Omega 3-vetzuren. Visolie wordt gewonnen uit de lever van de vis. Je krijgt het binnen door het eten van vis, als het is toegevoegd aan bijvoorbeeld margarines en door het innemen van visolie capsules. Visolie draagt bij aan onze algemene gezondheid. Ook is het goed voor de hersenen en ons gezichtvermogen.

Categorieën

Download onze app

Product van de maand




Nieuwsbrief en schema’s

Schrijf je nu in! 
* Deze velden zijn verplicht
Huishoudschema's 
Informatieve nieuwsbrieven 
Laat je huishouden op rolletjes lopen 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

X