Goed communiceren met de hulp

Goed communiceren met de hulp is belangrijk, zowel voor jou als voor de huishoudelijke hulp. De huishoudelijke hulp weet wat van haar/hem verwacht wordt en dat maakt het werken wel zo prettig. En jij weet waar je aan toe bent. Dus voor beide partijen een win-win situatie. Maar hoe bouw je een goede communicatie met de huishoudelijke hulp op?

Wat verwacht jij van de hulp?

Ieder mens ruimt op en maakt schoon op een eigen manier. Dat geldt dus ook voor de huishoudelijke hulp. Als je nu net de hulp treft die vooral goed is in oppervlakkig maar wel snel schoonmaken en jij gaat voor het grondige werk, dan zou het daar al mis kunnen gaan. Of je hebt een hulp die langzamer werkt, maar het wel grondig doet en jij zoekt eigenlijk iemand die in korte tijd je hele huis doorfietst.

Het is dus belangrijk dat je voor jezelf op een rijtje hebt wat je van de huishoudelijke hulp verwacht. Wil je dat ze het huis globaal bijhoudt, of dat ze juist grondig te werk gaat of een combinatie van beiden? Want dan pas kun je op zoek gaan naar de huishoudelijke hulp die bij jou past.

Wat wil je zelf blijven doen?

Afhankelijk van de grootte van je huishouden en het aantal uur dat de hulp komt, zal er toch werk blijven liggen of in ieder geval de dagelijkse klusjes. Zet voor jezelf op een rijtje wat je liever uitbesteed, wat je graag zelf doet of wat door één van de andere gezinsleden wordt gedaan.

Uurloon,  vakantie en ziekte

Bedenk van tevoren welk uurloon je kunt betalen. Betaal je tijdens de vakantie en ziekte door? Het zijn allemaal vragen die aan bod kunnen komen bij de eerste kennismaking. Heb je rekening gehouden met eventuele pauzes? En neem jij die voor je rekening of zijn het onbetaalde pauzes? En als je doorbetaalt tijdens een rustpauze, hoelang mogen die momenten dan duren? Bereid je goed voor, dan kom je straks niet voor verrassingen te staan. En dan houd je zelf de controle over de situatie. Niets is zo vervelend dan afspraken maken met je toekomstige hulp, als je daar zelf niet voor de volle 100% achterstaat. Dat gaat uiteindelijk ten koste van jullie relatie. Dus vanaf het begin open kaart spelen.

Huishoudschema

Wanneer je hulp gaat beginnen kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld ons maandschema te gaan volgen. Hierin wordt elke week één zone in huis grondig onder handen genomen. De overige vertrekken doe je dan wekelijks met de Franse slag. Je kunt hierbij kiezen – afhankelijk van het aantal uren dar de hulp komt – om de hulp het grondige werk te laten doen of dat zij juist de overige vertrekken wekelijks bijhoudt.

Waar je voor kiest hangt van jou persoonlijk af. Vind je het lastig om het huishouden uit handen te geven, dan kun je ervoor kiezen om het grondige deel van het maandschema zelf te doen. En dan je hulp het overige te laten doen. In een gemiddeld huis kost dat ongeveer 2 uurtjes tot maximaal 2.5 uur werk per week.